fbpx
Tips Om Je Voornemens Toch Waar Te Maken

Tips om je voornemens toch waar te maken

  1. Kies ervoor om 1 goed voornemen in de praktijk te zetten ipv 5 goede voornemens in je gedachten te hebben.

Gezonder leven, minder stressen, én meer tijd aan je gezin besteden, etc…. Wie wenst dit niet? Hoe meer goede voornemens, hoe groter de kans dat ze mislukken. Start met er 1 te realiseren.

  1. Kies een voornemen waar je zelf echt voor wilt gaan.

Goede voornemens mislukken vaak omdat mensen ze kiezen op basis van ‘wat moet’ of van wat sociaal wenselijk is. Ze moeten van zichzelf meer tijd met gezin doorbrengen, afvallen, stoppen met roken of gezonder eten.

Kiezen beter voor een voornemen dat het beste uit jezelf haalt en waar je energie, plezier of bevrediging uithaalt.

  1. Visualiseer dat het voornemen al realiteit is.

Goede voornemens worden pas werkelijkheid wanneer je ze gaat uitvoeren. Tot dat moment is het niet meer dan een gedachte, een idee. Visualiseer het eindresultaat. Hoe concreter, hoe beter: je ziet jezelf 2x lopen in de week, je ziet jezelf een maatje kleiner dragen; je ziet jezelf in het weekend met je kinderen een spelletje spelen. Die beelden zijn je motivatie tot verandering.

  1. Plan meteen concrete acties

Het is gemakkelijk om te zeggen ‘ik wil fit worden’, maar wat is ‘fit’? Wees concreet en zoek de kleinst mogelijke eerstvolgende stap die je kunt doen om je einddoel te realiseren. Vb ik ga 2x per week 30 min wandelen. Maak een term als ‘gezonder leven’ concreter met vragen als: wat zie ik mezelf doen als ik gezond eet en leef? Plan dan een concrete actie: vb 2x per week met de fiets naar het werk ipv de auto, 2x per week vis met groenten eten ipv afhaalmaltijd, etc..;

  1. Excuses zijn niet nodig als je iets echt wilt, en je gelooft dat je het kan

Als je echt iets wilt dan tellen de excuses niet, dan plan je concrete actie en ga je hiernaar leven, en keuzes maken in functie van je doel. Uiteraard kan je een keer afwijken van je pad, dat is normaal maar als jij je 100% inzet voor je doel dan herpak je je gelijk weer de volgende keer.

  1. gedragsverandering gaat gepaard met vallen en opstaan. Wees niet te streng voor jezelf.

Een week proberen is niet voldoende. Nieuwe gewoonten aanleren kost tijd en doe je met vallen en opstaan. Geef het dus niet te snel op en herstart weer na een kleine terugval.

  1. Laat je professioneel coachen om je voornemens, dromen en wensen haalbaar te maken.

Wekelijkse/maandelijkse opvolging van je goede voornemens, aansturing en ondersteuning waar nodig kan heel helpend zijn. En ervoor zorgen dat je er WEL geraakt ipv. het enkel bij dromen te houden.

  1. evalueer je doel.

Kijk maandelijks even terug op je vooruitgang met betrekking tot je voornemens, kijk positief naar wat je al wel gelukt. Wees fier op wat je al WEL hebt gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top

Maak een afspraak